JOGA Qi gong Tai chi Shapeing
Stop Sylwetka Vitalizacja

Tai chi - harmonia ciała i ducha



       Trudno powiedzieć w kilku słowach, czym jest tai chi, dla jednych jest gimnastyką, dla innych medytacją, dla niektórych sztuką. Ćwiczenie tai chi i qi gong daje zdrowie i siły do codziennej aktywności; sprawiają, że nasze ciało staje się lekkie i sprawne, a wiele dolegliwości odchodzi w niepamięć. Tai chi jest łagodną odmianą qi gong. Polega na przybieraniu serii pełnych wdzięku pozycji ciała, przechodząc kolejno z jednej w drugą. Ćwiczenia tai chi angażują człowieka fizycznie i umysłowo, pomagają w ten sposób koncentrować uwagę. Ruchy ciała rozluźniają mięśnie, odciążają stawy i zmniejszają napięcie. Tai chi to lekka forma wysiłku, ruchy są bowiem spokojne i płynne, dlatego są to ćwiczenia, które może uprawiać każdy, bez względu na płeć i wiek. Tai chi można bezpiecznie stosować nawet podczas rehabilitacji pacjentów po zawale serca.

       Ruchy tai chi są spokojne, płynne i łagodne, dlatego ćwiczący uzyskują poczucie harmonii ciała i ducha. Pełne gracji ruchy w tai chi nazywamy formami. Krótkie formy trwają od 5 do 10 minut, długie nawet do 40 minut. Po nauczeniu się form tai chi, można je ćwiczyć samemu codziennie w domu, choć uważa się, że najlepiej uprawiać tai chi na otwartej przestrzeni.

       Uprawianie tai chi powoduje, że nasze ciało staje się pełne życia. Umysł jest jasny, poprawia się zdolność koncentracji. Człowiek nie choruje, jest pełen entuzjazmu, wygląda młodo, ma dużo siły, dużo energii, żyje długo. Kręgosłup jest sprawny, wewnętrzne narządy pracują lepiej, ogólne samopoczucie jest lepsze. Ciało codziennie jest lekkie i ma dużo siły, i energii, co sprawia, że można dużo pracować i człowiek nie męczy się. Stajemy się odporni na warunki atmosferyczne - zimą nie marzniemy, latem nie przegrzewamy się tak szybko. Ci, którzy regularnie ćwiczą twierdzą, że nie cierpią z powodu ciężkich bólów głowy, nie chorują na grypę i przeziębienia, uregulowało im się wiele funkcji życiowych, a ruch i wszelka aktywność nie sprawia im problemów.

       Tai chi przywiązuje duża wagę do oddychania. Ćwicząc kładzie się nacisk na regularny oddech, rytm, głębokie oddychanie przeponowe, umiarkowane wstrzymanie oddechu i świadome sterowanie krążeniem wewnętrznej energii witalnej czerpanej z powietrza.

       Tai chi daje dużo radości. Jest spokojne, pełne siły, harmonii i wdzięku. Już na początku czuje się jego dobroczynny wpływ na samopoczucie. Tai chi ma zarówno działanie profilaktyczne, jak i lecznicze, i od nas zależy, ile zaczerpniemy z tego źródła. Aby skorzystać najpełniej z dobrodziejstw tai chi ćwiczyć należy systematycznie.

       Ćwicząc tai chi odczuwa się przypływ energii w organizmie. Gdy rozpoczynając trening czujemy się zmęczeni, wyczerpani i przygnębieni, po treningu czujemy się wypoczęci i wzmocnieni.

       Dawniej tai chi było uprawiane jako sztuka wojenna, dzisiaj jako ćwiczenia kształtujące zdrowie, piękno i wewnętrzną harmonię ciała. Tai chi wywodzi się z kung fu, jest tzw. wewnętrznym stylem kung fu. Pochodzi z Chin, opiera się na doświadczeniach wielu pokoleń mistrzów. Powstały w ten sposób system stał się w Chinach podstawową formą praktyki w takich dziedzinach, jak medytacja, medycyna i sztuki walki. Tai chi chuan wywodzi się bezpośrednio ze sztuk walki.

       Wszystkie ćwiczenia fizyczne są dobre dla organizmu, ale tai chi jest najlepsze, bo skutki jago działania są bardzo głębokie, a wpływ na zdrowie wszechstronny i dobroczynny.